Cityforeningen og Kirsebærfestivalen står sammen om byen

Jonas Nielsen og Jens Gantriis

Kerteminde er om sommeren et yndet udflugtsmål – ikke mindst når Kirsebærfestivalen finder sted i sidste halvdel af juli. I år fra fredag den 20. juli og frem til søndag eftermiddag den 22. juli.

Kirsebærfestivalen og Cityforeningen hører uløseligt sammen, når kirsebærrene sidst i juli hvert eneste år optager indre by og fylder gaderne med boder, gode tilbud i byens forretninger, musik, teater, dans og meget mere.

Festivalen, der har eksisteret siden 2005, insisterer på at være en gratis festival for alle, og derfor tages der heller ikke entré under festivalen.

-Vi har begrænsede muligheder på indtjening under festivalen, der kræver sin økonomi, hvis vi vil fortsætte med at have et fuldvoksent musikprogram, udtaler formand for festivalen Jens Gantriis, der derfor er rigtig glad for, at Kerteminde Cityforening igen i år har valgt at skyde penge i festivalen.

– Selvfølgelig er Kirsebærfestivalen meget andet end musik. Det er hygge i gaderne, det er det stemningsfyldte fakkeloptog, den traditionsrige Kirsebærdronningslandgang, samarbejdet med Østfyns Museer og udnævnelse af ministeren, men musikken er en slags rygrad, kan man vel sige. Men vi ønsker også, at festivalen skal være i konstant udvikling og hele tiden blive en bedre version af sig selv, og det kræver altså også lidt penge.

Formand for Kerteminde Cityforening og medindehaver af Den Gamle Købmandsgaard Jonas Nielsen mener, at det er vigtigt at støtte op om lokale initiativer med fremtid i, og som er med til at tiltrække flere folk til byen.

Især Kirsebærfestivalen, som han selv var med til at starte sammen med bl.a. Palle Aarslev og Henrik Lehmann, har en speciel plads i hans hjerte:

– Vi har i Cityforeningen siden festivalens spæde start bakket op om arrangementet, som vi mener, er en fantastisk måde at synliggøre Kerteminde på. Vi tiltrækker opmærksomhed til vores del af landet, og Kirsebærfestivalen trækker folk til byen, der handler i vores forretninger og overnatter på vores hoteller, campingpladser og vandrehjem.

-Så længe Kirsebærfestivalen fortsætter med det store frivillige arbejde og den indsats de ligger for dagen, så vil de se Kerteminde Cityforening som partner og sponsor, slutter Jonas Nielsen.