Hos Købmandsgården i Vestergade kommer service og kvalitet i første række

HZ7A9815-2

Hos ”drengene” i Den Gamle Købmandsgård har man 18 års erfaring med at drive specialforretning og med at servicere erhvervskunder både lokalt og nationalt.

I Vestergade ligger Den Gamle Købmandsgård, som en integreret del af, hvad der engang var en af de store Kertemindekøbmandsgårde, nemlig Andresens Gaard. De gamle bindingsværksmure står endnu, og når man træder indenfor, ringer købmandsklokken os tilbage til svundne tider med kandis og kaffe, der skulle vejes af på vægten. Men faktisk, så er der en god portion gamle tider i Den Gamle Købmandsgård, hvor der stadig afvejes både the og kaffe, og hvor specialvarerne, ikke mindst vin, øl og spiritus, står side om side på hylderne, hvor de lokker kunder fra både nær og fjern indenfor:

Hos os sætter vi en ære i service, og i at tilbyde kvalitet, når det kommer til sammensætning af vores varelager, fortæller medindehaver af Den Gamle Købmandsgård, Jonas Nielsen, der på 18. år driver specialforretning i Vestergade, sammen med sin kompagnon, Steen Sørensen (i daglig tale Jørgensen).

De to venner fra henholdsvis Bagsværd og Aarhus, der på flere måder knuselsker Kerteminde og dens borgere, sætter en ære i at have deres faguddannelse at trække på, når det kommer til både betjening af kunder, og viden omkring varerne på hylderne.

Det er efterhånden beskrevet vidt og bredt, både hvor de to mødte hinanden, og hvorfor de besluttede at slå sig ned netop i Kerteminde; en historie om en kvinde og en købstad, der havde mere end det sædvanlige at tilbyde, men det er en helt anden historie.

Specialforretninger giver kulør på forretningslivet
Den Gamle Købmandsgård oser af personlighed, og af kærlighed til indretning og vareudvalg. Giver man sig tid til at kigge rundt, kan man se, at adjektivet Gamle er på sin plads. Det er ikke en sjældenhed at høre folk blive tiltalt Fruen eller Herren, ligesom forklæderne, båret af de to købmænd Steen og Jonas, leder tankerne hen på en svunden tid. Ligeså hjælpsomheden og opmærksomheden, som der hos drengene gives god tid til.

-Vi vil så gerne rådgive, vejlede og, ikke mindst, yde en  god service, fortæller Jonas Nielsen, om det at drive en forretning med specialvarer af god kvalitet som vin, kaffe, spiritus og chokolade. – Vi sætter en stor ære i dette, og det glæder mig at tænke over, at vi er blevet anerkendt som specialforretning i en by, der ikke er en af de største i landet. At drive forretningen, kræver en enorm opbakning fra lokalsamfundet, som vi føler vi har.

Men man kommer ikke sovende til at drive en forretning med så stor gennemslagskraft og succes, og der er derfor altid travlt hos de to herrer, hvad enten det gælder varelageret, nyhedsbrevet eller gaveæskerne, der sendes ud til hele landet.

Fokus på handlen med erhvervet
For faktisk handles der hos Den Gamle Købmandsgård fra hele landet, og især fra virksomheder:
– En tredjedel af vores omsætning, skyldes erhvervskunder fra hele landet, afslører Jonas Nielsen. – Vi laver rigtig mange virksomhedsgaver hele året, både til receptioner, men også til jul. Det kan synes at være en velbevaret hemmelighed, men som vi dog gerne løfter sløret for, eftersom det er noget vi er rigtig erfarne i.

Bl.a. kan drengene bryste sig af, at have leveret julegaver til A.P. Møller på Esplanaden seks år i træk, med håndskrevne kort fra selveste Hr. Møller. Rygtet om den gode service var nemlig nået helt til København, og det er noget man er stolte af i forretningen, som kun rummer to ansatte, der dog, med deres faglighed, har et kæmpe forspring, når det gælder specialvarer.
Og netop handlen med erhvervet, er et område hvorpå drengene ønsker at udvide forretningen.
– Man behøver hverken gå på nettet eller køre til Odense, man kan nøjes med at køre i Vestergade.

Vi vil Kerteminde

Både Jonas og Steen er som bekendt socialt anlagte, og det har mundet ud i mangt et arrangement, bl.a. Kerteminde Fiskefestival, men også de hyggelige Vinfestivaler med stor buffet, afholdt i smukke rammer på Johannes Larsen Museet. Ligeså har Jonas Nielsen været med til at starte Cityforeningen, som vi kender den i dag, og hvor han har været formand gennem de seneste mange år. På listen af frivilligheder hos de to, står også bestyrelsesposter i byens sports- og erhvervsliv. Og fordi det at være engagerede er så stor en del af forretningens liv, afholdes der hver fredag, under normale omstændigheder, gratis vinsmagninger i butikken, ligesom Købmandsgården hver uge udsender et nyhedsbrev, med gode tilbud på især vin, der tilbydes under den ugentlige smagning i Vestergade:

– Vi synes, det er en vigtig måde at lære hinanden at kende på, og det er noget vi har gjort lige fra starten af. Men udover det sociale aspekt i det, handler det selvfølgelig også om, at der er en efterspørgsel på at smage produkterne inden man køber dem, og det har vi udviklet gennem årene, med smagninger af forskellige temaer, hvor vi også tit har leverandører på besøg. Både Steen og jeg elsker jo at snakke med folk, og skal man drive en forretning som vores, er det alfa og omega.

Den Gamle Købmandsgård
Vestergade 3, 5300 Kerteminde