Kerteminde fik sit Blå Flag med hjælp fra Langegades Bageri

Langegades Bageri

Dagen, hvorpå Kerteminde fik Det Blå Flag tilbage, blev markeret sammen med VisitKerteminde, Kerteminde Kommune, Turismens Venner, Cityforeningen samt foregangsfolkene for at få flaget tilbage: Pia og Henrik fra Langegades Bageri.

Det var hos Pia og Henrik i Langegades Bageri det hele startede; debatten om Det Blå Flag, som lige pludselig ikke længere vejrede over Kertemindes Nordstrand som hidtil, og et kunne hverken borgere, strandgæster eller byens erhverv se sig tilfredse med. Derfor tog det lokale bagerpar Henrik og Pia Bendtsen affære:

– Vi bor jo i en turistby, argumenterer Pia Bendtsen, og husbonden Henrik forklarer nærmere:
– Grunden til jeg egentligt blev opmærksom på, hvor vigtigt Det Blå Flag er, at vi var på ferie i Spanien ved en dejlig strand. Et lille hyggeligt familiehotel, hvor hotelfatter kom og sad og snakkede, når han havde tid. Jeg fortalte ham om, hvordan vi syntes rigtig godt om hans sted, hvorefter han pegede op på Det Blå Flag, der blæste i vinden over os.

– Det er kun på grund af flaget at det går så godt på hotellet, forklarede han mig, og det satte nogle tanker i gang omkring vores egen by, fortæller Henrik.

Henrik og Pia talte lokale fra Turismens Venner om sagen, og her anbefalede man den lokale skiltemaler Karl Krølle, som derpå malede det velkendte klistermærke, som hænger i flere af byens butikker, og som er blevet solgt til fordel for at kunne betale for at få Det Blå Flag tilbage.

– Det er jo hele byen, der bakker op om Det Blå Flag, fortæller Henrik om ikke at ville fremstå som den eneste, der var med i kampen om Det Blå Flag.

– Nu er flaget tilbage, og det kan vi i Kerteminde Cityforening selvfølgelig kun bakke op om og være glade for, bekræfter formand Jonas Nielsen.