BESKRIVELSE

Butik Nille er en lille hyggelig specialbutik med stort udvalg i Lingeri, Badetøj, Nattøj, Kåber, Silke, Bomuldsundertøj, Uldundertøj, Strømper, Strikkegarn, Sytilbehør mm.

– Hvordan har sådan en butik overlevet i vores tid? spørger mange turister, der ser Butik Nille i Langegade og synes, at den er lille, og at man nærmest skal igennem et ’kaos’ af garner, lingeri og badetøj for at nå frem til disken.

For lokale er det let at svare på. Butik Nille har været en institution i Kerteminde, siden Pernille Poulsens mor åbnede ’Yrsa Garn og Broderi’ 1. juni 1959 i Langegade overfor Banken for Kerteminde og Omegn. Yrsa solgte hatte, garn og broderi, og da Pernille for godt 25 år siden overtog forretningen, der i mellemtiden var flyttet til den nuværende placering, blev den tilpasset tiden, så udvalget nu omfatter garn, lingeri og badetøj.

En niche, som utallige butikscentre og internetsider kunne have kvalt, hvis ikke Butik Nille netop er sådan en, man stolt holder godt fast i.

I stedet for at gå på nettet kommer man nemlig i butikken for selv at se farver og kvaliteter på garner samtidig med, at man får rådgivning og inspiration om farver og modeller af Pernille og Merethe Mohr, som nu i ni år har arbejdet fast sammen.

Her finder du rent fysisk de samme garner og modeller, som du ellers kan hente på nettet og i andre butikker, og det gælder også lingeri og badetøj. Pernille og Merethe vælger og indkøber personligt hele udvalget, bl.a. af originalt lingeri, på tøjmesser, og Butik Nille har omhyggelig holdt sig ude af alle kæder, der kan tvinge deres medlemmer til at føre samme vareudvalg.

Pernille har helt bestemte retningslinjer for butikken. Den skal være hyggelig, tilbyde inspirerende og ikke mindst ærlig rådgivning og service, og alt, hvad man køber, skal fremtræde moderne og elegant, men skal først og fremmest være funktionelt. Hos Butik Nille finder du både strømpebukser, behageligt siddende undertøj, elegant badetøj eller garn.

Mange har fået øjnene op for, hvor hyggeligt – og givende – det er at strikke. Ikke mindst har de pludselig fået tid til at forsøge sig med større projekter og har fået den nødvendige vejledning, før de kastede sig ud i dem. Nogle har ikke kunnet komme i butikken, men det har ikke været noget problem, selv om Pernille ikke har en netbutik. Varerne er i stedet blevet sendt, eller hun og Merethe har selv bragt dem ud.

Pernille Poulsen dyrker som hendes mor før hende det lokale sammenhold. Alle bør være medlem af Cityforeningen, alle bør medvirke til julebelysning og bør bakke op om aktiviteter som Kirsebærfestivaler og kræmmermarkeder.

Hun er stolt over at have og drive sin egen butik og over det forhold, hun har til sine kunder. Også over, at hun altid har benyttet sine egne modeller i sin markedsføring, og at en del af hendes vareudvalg ikke kan findes tilsvarende på Fyn.

… og hvis en eller anden turist synes, at butikken ser kaotisk ud, skal han bare vide, at intet steds er der bedre orden i kaos. Merethe og Pernille ved, hvor hvert eneste bundt garn ligger. Bare spørg efter det – eller bed om en god ide.

Mød os på facebook –  @nillekerteminde

Åbningstider