BESKRIVELSE

Hos Høkeren i Trollegade kan du handle som i gamle dage. Den gamle købmandsbutik har både gammeldags dørhåndtag, kandis og klipfisk.

Gennem de sidste 30 år, har man kunne gå på godt gammeldags indkøb i den hyggelige og stemningsfyldte Høkeren i Trollegade – en købmandsbutik med varer, som man kendte det i tidligere tiders Kerteminde, fra omkring år 1900. Høkeren er en del af Østfyns Museer, og er derfor også en museumsbutik. Her kan man opleve duften af gamle dage – bogstaveligt talt! For der dufter af gammeldags bolsjer og salte sild, ligesom man om vinteren kan købe klipfisk og salttorsk.

Høkeren har til huse i en bygning fra 1700-tallet og er for nyligt blevet flot restaureret, hvor dele af det gamle, skæve bindingsværk er blevet skiftet ud. Fra loft til gulv er stablet legetøj, gyngeheste, flettede kurve, porcelæn og sivsko. Historien om hvordan Høkeren egentligt blev til, er også ganske sød. Faktisk var det et samarbejde mellem byens Handelsstandsforening, Kerteminde Kommune, Kerteminde Museum og Kerteminde Skole, der gav anledning til, at man oprettede den gamle købmandsbutik. Dette skete i anledningen af 100-års jubilæet for Handelsstandsforeningen tilbage i 1983, hvor elever fra skolen passede stedet, som de døbte Høkeren. Bygningen, der oprindeligt tilhørte Kerteminde Kommune, blev efterfølgende overdraget i Østfyns Museers varetægt, hvor den stadig hører til.

Det er både turister, men også lokale, der handler i Høkeren, fortæller Kirsten Jørgensen, der dagligt bestyrer Høkeren, og som sørger for, at varelageret er fyldt med gode sager. Hun fortæller, at Høkerens nye gule farve, hvor bindingsværket helt er malet over, er som den har været på et tidligere tidspunkt i historien. Dengang gik man nemlig ikke op i at fremhæve selve bindingsværket, som man ellers gør på gamle bygninger i dag. Og faktisk kan det være ligesom en historietime, at besøge Høkeren med en bedsteforælder, som muligvis kan huske, hvad alle de gamle redskaber og remedier, der sælges fra butikken, blev brugt til i sin tid.

Høkerens åbningstider er sæsonbetonede, og der er åbent i sommerperioden, efterårsferie og i december måned, hvor der sælges juleting og julepynt. Er man ude efter en unik souvenir, eller en sjov gave, er den gamle, historiske butik i Trollegade det perfekte sted.

Åbningstider hen over sommeren er fra kl. 11 til 17 alle hverdage, samt fra 11 til 16 i weekenden.

Høkeren
Trollegade, 5300 Kerteminde