BESKRIVELSE

Hvor hjerterne banker for det lokale og for nærdemokratiet.

Kjerteminde Avis fungerede i over 100 år som Danmarks mindste dagblad. Indholdsmæssigt dækkede den fire sider. Forsiden havde nationalt og internationalt nyt, midtersiderne bestod af bl.a. vejret, en oversigt, over hvad der skete i byen, rapporter fra de forskellige udvalg, læserbreve, sport og alt andet nyhedsstof der måtte være. Bagsiden rummede i tidernes morgen fortællinger, nogle taget fra romaner, og senere hen blev bagsiden til tv- og radioprogramoversigter.

– Det sidste bruger vi ikke mere, men bortset fra det, så er Kjerteminde Avis i dag baseret på samme koncept, som det altid har været, nemlig at dække livets gang i lokalmiljøet, og gerne hurtigst muligt, og da også gerne med et glimt i øjet, fortæller Rikke Mohr Jørgensen, der har ansvaret for den daglige drift, og som udover også selv at skrive, tager vare på abonnementer, vagtplaner og sørger for, at redaktionen hænger sammen.

Siden den skæbnesvangre dag tilbage i 2010, hvor man med daværende redaktør, den legendariske Jørgen Wind, valgte at dreje nøglen til papiravisen, har projektet Kjavis.dk, der efterfølgende blev etableret som en af Danmarks første aviser, der kun udkom på web, været båret frem af en opbakning fra læserne af den gamle avis. Mange nye læsere er kommet til i løbet af årene, ligesom enkelte af vores læsere er gået bort.

– Grunden til, at der var grobund for at etablere avisen på nettet dengang, var jo, at man havde over 2000 betalende abonnenter, da papir-avisen valgte at lukke.

Det var udgifter til drift med papir og et dalende annoncesalg, der gjorde, at avisen ikke kunne overleve i sit daværende format, og langt fra fordi der ikke var berettigelse til lokaljournalistik. Det har netavisen, da sidenhen også været et stærkt bevis for:

– Vi har i dag lige knap 900 betalende abonnenter, og knap 2000 tilknyttet vores daglige nyhedsbrev, hvilket vi synes er rigtig flot, alt taget i betragtning, fortæller Rikke Mohr Jørgensen om den meget trofaste læserskare, avisen har.

– Vores læsere er utroligt dedikerede, og de tipper os også gerne, hvis de støder på noget ude i lokalsamfundet, som de mener kræver mediernes opmærksomhed.

– Jeg har ofte også haft lejlighed til at tale med mange af abonnenterne, hvilket bunder i, at det er mig, der fikser abonnementet, hvis kodeordet er faldet ud, eller hvis der er udfordringer med betalingsmetoden. Og denne kontakt til vores abonnenter er enestående. Det hænder også, at jeg må køre ud til folk og hjælpe med opkoblingen, da det nogen gange kan være en udfordring at forklare den ældre generation af læsere, hvad et browserfelt er, smiler hun. – Og det er altid hyggeligt at komme ud, for ofte kender de jo min mor eller mine bedsteforældre, der begge er vokset op i Fiskergade og sidenhen boede mange år på Longsvej, og det kommer der god snak ud af.

Rikke Mohr Jørgensen er født og opvokset i Kerteminde, og det spiller ind, når rollen som redaktør skal udfyldes i det daglige, og når det angår kendskab til lokalsamfundet. Foto: Emil Andresen

Jo, det er vigtigt at have lokalforankring, når man arbejder med den historiske Kjerteminde Avis, der om nogen har kendskab til samfundet og de ændringer man har gået igennem – og ikke mindst hvad der er vigtigt, især for kerteminderne, som står for den største procentdel af abonnenterne. Qva en redaktion, der tilsammen har mere erfaring end nogen avis kunne drømme om, er der god grobund for også at komme i dybden både lokalt og historisk. Især en, nemlig Svend Novrup, kan bryste sig af at have kunnet fejre 60 års jubilæum på avisen. Det kunne han i 2019, og han er still going strong som avisens ubestridte kulturredaktør. Svend Novrup fortæller:

– Jeg har haft det privilegium at komme dagligt på Kjerteminde Avis siden sidste halvdel af 1950’erne og har oplevet redaktørerne tilbage til den navnkundige Charles Kaspersen. Desuden fik jeg chancen for at skrive avisens historie i 125 år til jubilæet i 2004.

– Det er utroligt, som det har skiftet, hvad der var vigtigt. I 1879 var det regionale, nationale og globale det vigtigste. Efterhånden som kommunikationsmidlerne er forbedret, er fokus kommet mere og mere på det lokale, for alt andet tager radio, tv og sociale medier sig af.

– I årtier var der fem-seks (lokal)redaktioner i byen, men i dag er kun Fyens Stiftstidende tilbage og med så lidt plads til det lokale, at man simpelthen er nødt til at bruge kjavis.dk for at være up-to-date. Ikke kun med hensyn til, hvad der foregår i Kerteminde. Redaktionen lægger stort arbejde i at snuse alt fra hele Kerteminde Kommune op, og det overrasker mig, at der stadig er så få abonnenter fra fx Langeskov og Munkebo.

– Hvis avisen fortsat skal leve, skal alle slutte op om den, og vi skal over 1000 abonnenter. Det må være muligt, for hvem kan forestille sig Kerteminde Kommune uden et eneste rent lokalt medie?

– Jeg kan i hvert fald ikke, og jeg er med til at slås indædt for, at jeg også får mit 70 års jubilæum som skrivende. Kæmp med mig!

Mantraet hos os er Hellere lille og vågen end stor og doven!

Åbningstider

mandag 08:00 - 16:00