BESKRIVELSE

Langegades Bageri er Kertemindes ældste butik, grundlagt i 1855, og et bageri med stolte traditioner​. Bageriet har i princippet eksisteret siden 1700-tallet, og den dag i dag håndhæver vi stadig de gamle håndværksmæssige traditioner, når vi bager vores brød.

– Vi er stolte over at kunne kalde os “Byens ældste butik”. Vi bager efter gamle traditioner og håndværksmetoder. Vi går aldrig på kompromis med kvalitet, kun det bedste er godt nok.

Man kunne også have skrevet kokken/rejekællingen og bagersvenden, for Pia og Henrik Bendtsen, der nu har drevet Langegades Bageri siden 2012, har tjent til dagen og vejen i store karrierespring, hvor de altid har haft mest fokus på, at de skulle have livskvalitet frem for at blive millionærer.
Sådan er det også i Langegades Bageri. Her er Henrik faktisk uddannet på trods af, at hans far Lars Aage, der var konditor, altid frarådede at følge i hans fodspor, for …
– Så skal du altid arbejde, når andre sover.
Da han skulle i praktik i 10. klasse, blev det imidlertid hos Bager Nalle, Palle Thygesen, som bagefter tilbød ham at komme i lære, og det tilbud modtog han. Efter at være blevet svend arbejdede han fortsat i bageriet i et år, og siden var han fire år hos Clausens Efterfølgere.
Familielivet gav problemer, for han var blevet gift med Pia, som var uddannet kok på Tornøes Hotel, og som havde pakket fisk på 555, så …
– du kan også kalde mig for rejekælling, griner hun.

Det var ikke erhverv, der gik godt sammen, så de foretog et utroligt spring sammen. Henrik blev kranfører og Pia svejser på Lindø … i 19 år, til værftet lukkede.
Hvad skulle de så? Henrik fik job som bager på Nordsøen og skulle lige have et par opfriskningsweekender hos Brian Henriksen, den daværende ejer af Langegades Bageri.
… og så tog Pia og Henrik en dristig beslutning: De købte bageriet.
– Vi anede intet om at drive virksomhed, men vi havde små forventninger og puklede løs. Vi nød at være i den ældste butik i byen, der har haft samme erhverv siden starten i 1855, og vi nød at ligge et sted så tæt på centrum, at folk lige skulle forbi os, når de skulle i andre butikker, og blev fristet til at tage vores bagværk med hjem, melder Pia.

Det er gået godt, ikke mindst fordi Henrik forstår, at han ikke skal bage efter smagen i går, men det, folk vil have i dag. Bageriet vil også gerne bidrage til at kitte Kerteminde sammen. Ikke kun byen, men hele kommunen, så Pia og Henrik engagerer sig i mange aktiviteter. Fx deltager de i Mødrehjælpens Den Rullende Kagemand, i stedet for at fejre fødselsdag sender de penge til hospitalsklovnerne, Turismens Venner bager op mod jul småkager til gode formål i bageriet, og de har i adskillige år leveret brød til Kirsebærfestivalens morgenbord etc. etc.
– Vi prøver altid på at være positive i vores butik, og selv om det ikke er sat på tryk, har vi en formålsparagraf: Det skal være rart at gå på arbejde, og det skal være rart at være kunde. Det lever vi efter, og det samme gør bagersvenden og de 11-12 ansatte i vores butik, forklarer Henrik og fortsætter:
– Kertemindes erhvervsliv har en lys fremtid, for det gået op for mange, hvad de får i det lokale erhvervsliv af kvalitet og service, mens handel på internettet kan blive trættende, når man ikke kan se kvaliteten på varerne og evt. prøve dem.
Pia supplerer: – Vi har det dejligt, og vi regner med at fortsætte her i mange, mange år endnu.
Det kan de også sagtens. De er blot 56 (Pia) og 54 år (Henrik) og ser yngre ud.
Mange af de ting, bageriet har medvirket i, er faldet væk i år, men det gælder heldigvis ikke Brunsvigerens Dag 23. september, hvor Langegade igen vil være medvirkende til at fryde fynske ganer

Hos os er det en selvfølge :

At man bruger førsteklasse råvare.

At man bager uden stråforkorter.

At vi altid vælger danske råvare, når det muligt.

At vi altid bager af skrabeæg.

At småkager er smørbagt.

At virksomheden er forankret i lokalsamfundet gennem diverse sponsorater

( sportslige, kulturalle og sociale)

Åbningstider