BESKRIVELSE

Fortroligheden kunde og medarbejder imellem er det der gør, at mange kertemindere har et personligt forhold til deres lokale Matas.

Da butiksleder i Matas Anja Duif efter 13 år som butikschef i Munkebo-afdelingen for to år siden kom tilbage til forretningen i Kerteminde, var det for hende som at komme hjem:
– Jeg blev udlært som materialist her fra Matas i Langegade for knap 30 år siden, og derfor har jeg selvfølgelig et specielt forhold til stedet, fortæller hun. Derfor tror mange kunder i Kerteminde også, at er hun er helt ny:
– Det er jeg jo langt fra, griner hun, men det er også fordi kunderne i Matas’ butikker kender personalet rigtig godt, især når man kommer ud i mindre byer som Kerteminde og Munkebo.

Matas var i 1990’erne en meget anderledes forretning end den er i dag:
– Dengang bød vareudvalget på egenproduktion af bl.a. fodplejeprodukter, ligesom vi vejede the og andre ingredienser af. I dag er konceptet fokuseret på makeup, hudpleje, hår og helse, fortæller Anja Duif, der selv er oplært og udlært under det, man kalder den gamle materialistuddannelse.

Matas har egen helserådgiver
Lene Storm påbegyndte sin uddannelse som materialist i 1997 og har været i Kerteminde-afdelingen lige siden. Matas har i dag en udvidet helseafdeling, hvilken hun som helserådgiver har ansvaret for. Hun husker også hvordan man dengang vejede fuglefoder og målte kemikalier af. De to griner lidt af de gamle tider.

Selv er Lene Storm ud af første generation, som gennemførte uddannelsen hos Matas med fagprøve, ligesom man gør det i dag: – Jeg er uddannet med speciale i helsekost, og jeg er derfor helserådgiver her i Matas, fortæller hun og forklarer, at man som helserådgiver kan rådgive i forretningens helseprodukter såsom vitaminer og mineraler, kosttilskud og naturlægemidler.
– Jeg holdes selvfølgelig hele tiden ajour med, hvad jeg må vejlede i via forskellige opkvalificerende kurser, fortæller hun og kan konstatere, at flere læger i dag åbner op for brugen af netop naturprodukter.

Kunderne har vores fortrolighed

Hos pigerne i Matas i Kerteminde er det helt normalt, at kunderne kommer til dem med personlige problemstillinger der angår både hår, krop og helbred generelt. – Der er en meget stærk tillid imellem os, der har været her længe, og vores kunder, fortæller Anja Duif om arbejdet i butikken. –Forholdet til kunderne kan være meget personligt, bekræfter Lene Storm. Hos Matas er førsteprioriteten at komme kunden i møde, og i mødet tilbyde sin hjælp. Ligeså er man også velkommen til at browse rundt i butikkens mange produkter, og efterfølgende blive guidet på plads i, hvad det egentligt er, man har brug for.
– Vi er seks faste piger ansat i butikken som alle er top motiveret til at hjælpe.

-Ofte kommer kunderne jo med en idé om, hvad de skal bruge, men eftersom vi jo alle er forskellige, er det vigtigt at få spurgt ind til behov og formål, fortæller de to ansatte om den gode kundekontakt: – Man kan sagtens komme og fortælle om en eller anden udfordring, man måtte have med sin krop, og så står vi klar til at rådgive indenfor de mange produkter, vi har på hylderne.

Miljøbevidstheden bor i Matas
Nylanceringen af de berømte stribede produkter har gjort Matas’ emballage endnu mere miljøvenlig.
– Med den nye emballage har vi fået nyt design, men endnu vigtigere har vi reduceret indholdet af plastik med 30 %, fortæller Anja Duif:
– Vi tænker meget i miljø hos Matas, og derfor har vi også gennem flere år indsamlet returplast i forretningen fra egne produkter samt produkter købt her i forretningen. Emballagen returneres i en returbeholder placeret i butikken. Emballagen smeltes efterfølgende om og bruges til trafikkegler og plastikrør til brug til at rulle tæpper op på.
– Der afleveres rigtig meget trods det, at der ikke er pant på.
Nylanceringen af striberne indeholder også nye produkter, ligesom flere af produkterne nu er svanemærket. Mærkningen indikerer, at varen er blandt de mindst miljøbelastende i den pågældende varegruppe. Alle Matas’ egne varer produceres ligetil i Danmark, og skal altså heller ikke fragtes verden rundt førend de lander på hylderne.

Vi har den bedste kvalitet til en skarp pris
Hos Matas har man et koncept, der hedder Fast lav pris. Det går ud på, at forretningen tilbyder hundredvis af varer, som altid kan fås billigt. Anja Duif fremhæver, at pris er en stor del af hvad kunderne tænker om en forretning, og i Matas har man lyst til at servicere alle typer af kunder, siger hun med et lille smil:
– Vi er en butik for alle, med mærkevarer til fast lav pris. På denne måde kan man altid komme ind og købe sin yndlingsdeodorant til en god pris. Ligeså har vi luksus-produkter og mange andre gængse varer til en fast lav pris.

-Selv om vi er en forholdsvis lille butik, der ikke har plads til alle mærker, så har kunderne altid mulighed for at komme ind og bestille hjem hos os her i butikken, supplerer Lene Storm. – Vi har adgang til alle de mærker Matas fører online.

– Udviklingen i mærker eksploderer lige nu, fortsætter hun, og i forretningen mærker vi dagligt efterspørgslen på hypede brands. Dem er man selvfølgelig altid velkommen til at bestille hjem til Langegade 20.

Bestil online-varer direkte hos butikkens personale og støt lokalt
Online har Matas et kæmpe varelager, som kan hentes hjem til alle butikker, hvis blot man beder om det.
– Du kan bestille det hele online helt gratis, fortæller Anja Duif. Men hvad mange ikke ved er, at man også kan bestille det hjem gennem personalet i den lokale Matas. – Ved at bestille hjem gennem os støtter man faktisk sin lokale forretning. Det er der ikke mange der ved, fortsætter hun, men jeg er sikker på, at folk ville gøre brug af det, hvis de vidste det.

-Ved at bestille varerne direkte i butikken opnår man også den faglige rådgivning, som vores personale her i Matas er uddannet til at give, og som de hvert år opdaterer på forskellige kurser for at være ajour med produkterne der føres i forretningen.

FAKTA
Matas A/S er en dansk butikskæde, som blev grundlagt i 1949. Kæden består af 291 butikker over hele landet, omsætter for omkring 3,45 mia. kr. årligt og har 2.100 medarbejdere. Butikskæden blev børsnoteret i 2013. Matas er en sammenskrivning af MATerialisternes AktieSelskab og blev frem til 2007 drevet som frivillig kæde, hvor den enkelte butik blev ejet af en selvstændig materialist. Hver butik ejede én aktie i Matas A/S. I 2007 overgik Matas til en ny ejerstruktur. De privatejede butikker samarbejder fortsat med Matas A/S om levering af Stribevarer og fælles kampagner.
Matas åbnede i efteråret 2010 sin kundeklub Club Matas, der i dag har over 1,6 mio. medlemmer.

Matas
Langegade 20, 5300 Kerteminde
Tlf.: 65 32 14 34
Matas Kerteminde
Matas på Facebook

30 dages returret. Optjen Club Matas point. Køb online – byt i butik. Altid hurtig levering. Mere end 900 brands.

Åbningstider

mandag 09:30 - 17:30
tirsdag 09:30 - 17:30
onsdag 09:30 - 17:30
torsdag 09:30 - 17:30
fredag 09:30 - 18:00
lørdag 09:30 - 14:00
søndag Lukket - Lukket

Kontakt