BESKRIVELSE

Da Sparekassen Sjælland-Fyn 1. marts 2011 åbnede som Sparekassen Faaborg, vidste alle, at det ville være let at se, om det blev en succes, for der var ikke en eneste kunde endnu.

Filialdirektør Jørgen Schou har været med fra første dag og småklukker ved tanken, når han husker tilbage:

– Da det var midt på vinteren, serverede vi varm kakao, popcorn og honninghjerter på gaden, hvor de mulige kunder kunne konstatere, at de kendte alle de ansatte fra lokalsamfundet, og det gav ekstra tillid til, at vi kunne være gode at samarbejde med. Vi havde arbejdet hårdt for at gøre lokalerne, der havde været oplagsplads for en anden bank, klar. Det var sjovt at være med til, og det gav personalet en stærk teamspirit.

Kunderne kom i stort tal, og de er blevet, mens pengeinstituttet først blev til Sparekassen Fyn og nu Sparekassen Sjælland-Fyn. I dag har man kunder fra Odense og hele Nordøstfyn, og personalet er stadig næsten fuldstændig lokalt – en enkelt odenseaner har sneget sig ind, men han, og Jørgen Schou selv, der bor i Langeskov – tilbringer praktisk talt størstedelen af deres vågne timer i Kerteminde.

– Vi har en ideel placering i centrum af en sprællevende by, der trækker folk til, fortsætter Schou.

– Der er ingen ledige butikker. Indimellem lukker én butik, men det varer aldrig længe, så er de ledige lokaler optaget af en ny. Et fint klima for vores forretning og i øvrigt et særkende for Kerteminde. Se blot, hvor mange butikker der står gabende tomme i adskillige andre fynske kystbyer.

Konkurrenceparameteren er personlig kontakt og service
– Vi vil altid være et lille pengeinstitut, så konkurrenceparameteren er helt klar: Vi skal servicere.

Schou fortæller, at man er opmærksom på, at mange ældre ikke er fortrolige med chat, e-boks og netbank, og det behøver de heller ikke at være. De behøver ikke engang at huske deres sparekasse, for …

… mindst en gang om året har vi kontakt direkte eller over telefon med alle, og desuden har alle vores medarbejdere en mobiltelefon, hvis nummer ikke er hemmeligt, så de altid kan kontaktes.

Sparekassen har desuden indrettet sig med et indbydende miljø. Skal man undtagelsesvis vente lidt, er der såvel en sofagruppe til de voksne som en legebil for børnene, og der er så stort gulvareal, så man aldrig føler, at der er trængsel.

Aktiv støtte til Kerteminde
Sparekassen forsøger at støtte aktiviteter i og kendskabet til Kerteminde by og kommune. Her er en vigtig aktivitet sponsorship for Kerteminderevyen, der er blandt de ting, som markedsfører Kerteminde allerbedst, og som det er værd at have såvel personale som kunder med til.

Jørgen Schou mener i øvrigt, at instituttet er konkurrencedygtigt på alle områder, men at man har særlig ekspertise, når det gælder formuepleje. Desuden er det populært, at man i forbindelse med nye prioritetslån ikke skal vente på at få udbetalt penge. De kan straks stilles til rådighed.

– En slags ufarligt super kviklån, smiler Jørgen Schou.

Sparekassen Sjælland-Fyn
Langegade 6, 5300 Kerteminde